Wednesday, August 10, 2016

Hasrat pensyarah UiTM derma organ tercapai

Sumber asal : www.bharian.com.my
Foto : PAKAR perubatan memindahkan beberapa buah bekas berisi organ dalaman milik seorang penderma organ Mohd Nor Akmal Nordin dibawa menaiki sebuah Helikopter Agusta AW139 milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) untuk dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL). - Foto Hafizudin Mohd Safar

SEMASA KHAMIS, 24 DISEMBER 2015 @ 9:11 PM

KANGAR: Hasrat seorang pensyarah Univerisiti Terknologi MARA (UiTM) untuk mendermakan organnya apabila sudah meninggal tercapai apabila pembedahan mengeluarkan organnya berjaya dilaksanakan, hari ini.
   
Pembedahan mengeluarkan buah pinggang dan jantung Allahyarham Mohd Nor Akmal Nordin, 26, berlangsung selama tiga jam bermula jam 10 pagi ini di Dewan Bedah Hospital Hospital Tuanku Fauziah (HTF).

Organ itu akan dipindahkan kepada seorang penerima di Kuala Lumpur.

Allahyarham meninggal dunia kira-kira 6.30 pagi tadi selepas koma akibat terbabit dalam kemalangan di Tambun Tulang, Arau pada Ahad lalu.

Ibunya, Normadiah Ismail, 53, dari Kodiang, Kedah, berkata beliau pada mulanya membantah hasrat anaknya untuk mendermakan semua organnya, namun memahami hasrat anaknya itu selepas diberi penjelasan.

Beliau berkata, Mohd Nor membuat ikrar untuk mendermakan organnya pada 2011 ketika masih menuntut di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

"Kami terkejut dan sukar untuk menerima hasratnya, namun dia menerangkan kebaikan dapat membantu meneruskan kehidupan orang lain dengan menderma organ.

"Arwah juga menjelaskan, penderma juga secara tidak langsung mendapat pahala kerana organnya dimanfaatkan dengan berguna," katanya ketika ditemui, di sini.

Organ itu diterbangkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) menggunakan helikopter Agusta AW 139 milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), yang dikendalikan oleh juruterbang Kapten Sidek Abbas.


Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pida 6, Kodiang selepas solat Asar tadi.

4 comments:

  1. Halo semuanya,
    ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa donor ginjal yang sehat diperlukan dari semua golongan darah, Kami akan memberikan harga yang jujur dan perawatan terbaik untuk transplantasi Anda sebagai perawatan medis terbaik, Anda dapat menyumbang atau mendukung membantu meningkatkan kehidupan pasien ginjal & mereka keluarga hubungi kami di: drmercyhospital686@gmail.com
    rumah sakit whatsapp dr mercy +2348100367800 atau whatsapp +491639478840
    Donate-Help-Support Jadilah Penghemat Kehidupan.

    ReplyDelete
  2. KAMI SANGAT MEMERLUKAN DONOR KIDNEY, DENGAN JUMLAH [$ 800,000USD,] {800,000 USD} HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK MAKLUMAT LANJUT. Emel columbiaasiahospital748@yahoo.com} atau WhatsApp kami sekarang, (Whatsapp dia + 1701353-1601) Dr S.K Wangnoo OF HOSPITAL ASIA COLUMBIA ASIA. SAYA ADALAH SPECIALIST DALAM PEMBEDAHAN ORGAN, juga akan membeli dan menjual.TRANSPLANT SETIAP JENIS 0F 0RGAN Kami memerlukan tindak balas segera anda ..

    ReplyDelete
  3. Kidney donor needed urgently, My client is urgently in need of a kidney transplant, If interested to sell contact here on my what'sApp number +4915219253693 Or Email: kidneydeal@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Do you wish to sell your kidney in exchange of money? email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
    Then contact today to get a reliable and good transaction for good money.
    Contact via below information Immediately
    email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
    WhatsApp number: +917578081624
    Contact us now

    ReplyDelete