Tuesday, May 3, 2016

Pendermaan Semasa Hidup

Penderma organ yang masih hidup hanya boleh mendermakan sebahagian daripada hatinya atau salah satu buah pinggang sahaja.
Di Malaysia pendermaan ini terhad kepada ahli keluarga yang terdekat iaitu pasangan kembar seiras, ahli keluarga darjah pertama (first degree relative) dan ahli keluarga darjah kedua (second degree relative), serta pasangan suami isteri.
Proses pembedahan ini mempunyai risiko walaupun rendah dan bakal penderma mesti menjalani pemeriksaan kesihatan yang terperinci terlebih dahulu bagi memastikan tahap kesihatan beliau berada di tahap paling optimum bagi mengurangkan sebarang komplikasi yang mungkin timbul.
Selain itu, bakal penderma dan penerima perlu mempunyai keserasian kumpulan darah dan tisu.

Bakal penderma perlu menghadiri sesi kaunseling bagi memastikan beliau benar-benar faham tentang risiko pendermaan  dan beliau juga akan dinilai dari aspek sosio-ekonomi.
Pendermaan perlu dilakukan dengan ikhlas tanpa paksaan atau melibatkan sebarang bayaran. Penderma diberi peluang untuk menarik balik keputusannya untuk menderma sekiranya bertukar fikiran. Pendermaan semasa hidup tidak dibenarkan dari kalangan kanak -kanak di bawah umur atau daripada individu kurang upaya mental melainkan untuk pendermaan sum-sum tulang.


Pendermaan Hidup Dari Penderma Yang Tidak Ada Kaitan Keluarga



Pendermaan hidup dari penderma yang tidak mempunyai kaitan keluarga tidak dibenarkan kecuali bagi kes-kes tertentu, di mana pesakit tersebut gagal mendapatkan penderma hidup dari kalangan ahli keluarga dan tiada rawatan alternatif dapat diberi untuk menyelamatkan nyawa. Kebiasaannya, kes sebegini hanya melibatkan pendermaan hati.


"Unrelated Transplant Approval Committee" (UTAC)



 Sekiranya anda mahu menderma organ kepada ahli keluarga yang jauh (darjah ketiga ke atas) atau tidak mempunyai pertalian darah, doktor yang bertanggungjawab terhadap  anda atau bakal penerima perlu mendapatkan kelulusan daripada Jawatankuasa Meluluskan Transplantasi Tiada Kaitan Kekeluargaan (UTAC)  yang dilantik oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
Anda akan menjalani sesi penilaian oleh satu jawatankuasa bebas yang dibentuk di bawah jawatankuasa UTAC tersebut dan kelulusan akan diberi berdasarkan penilaian yang dijalankan.

7 comments:

  1. Saya mahu mendermakan buah pinggang saya kepada yang memerlukan . penderma semasa hidup. Kepada siapa saya harus rujuk

    ReplyDelete
  2. KAMI SANGAT MEMERLUKAN DONOR KIDNEY, DENGAN JUMLAH [$ 800,000USD,] {800,000 USD} HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK MAKLUMAT LANJUT. Emel columbiaasiahospital748@yahoo.com} atau WhatsApp kami sekarang, (Whatsapp dia + 1701353-1601) Dr S.K Wangnoo OF HOSPITAL ASIA COLUMBIA ASIA. SAYA ADALAH SPECIALIST DALAM PEMBEDAHAN ORGAN, juga akan membeli dan menjual.TRANSPLANT SETIAP JENIS 0F 0RGAN Kami memerlukan tindak balas segera anda ..

    ReplyDelete
  3. Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda mahu menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang kerana masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang berjumlah $ 500,000 untuk Ginjal anda. Nama saya Doktor MAXWELL adalah seorang Ahli Neurologi di BILL ROTH HOSPITAL. Hospital kami mengkhususkan diri dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga berurusan dengan pembelian dan transplantasi ginjal dengan hidup sebagai penderma yang sesuai. Kami terletak di India, Amerika Syarikat, Malaysia, Singapura. Jepun.

    Sila beri tahu kami jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang atau
    Organ jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

    E-mel: birothhospital@gmail.com
    Nombor aplikasi apa: +33751490980

    Selamat sejahtera
    PENGARAH PERUBATAN KETUA
    DR MAXWELL

    ReplyDelete


  4. Instead of getting a loan, I got my already programmed blank ATM card to withdraw a maximum of $5,000 daily for 30 days. I am so happy about this because i got mine last week and I have used it to get $50,000. Mr Mike is giving out the card just to help the poor and needy though it is illegal but it is something nice and he is not like other people pretending to have the blank ATM cards. And no one gets caught when using the card. get yours from him i fully recommend him. Just send him an email on (blankatm002@gmail.com ) whatsapp us Contact us today for more enlightenment +1(765) 705-0044

    ReplyDelete
  5. PERHATIAN!!!

    WhatsAp +971545539609.
    E-mel: drmalathi91@gmail
    Telegram: +971545539609

    Selamat datang ke MANIPAL HOSPITAL rumah pemindahan buah pinggang. Jika anda dalam kesusahan, adakah anda memerlukan wang untuk membayar hutang yang besar? Bagaimana untuk mengumpul wang untuk keperluan mendesak? Tunggu, mengapa anda tidak berfikir untuk menjual buah pinggang pada harga yang sangat baik ($ 400,000), yang pertama dibayar sebelum pembedahan kerana keraguan tentang penderma sebenar, saya Dr Malathi di MANIPAL HOSPITAL India. Kita berada di setiap sudut dunia. AS, Malaysia, Jepun, China, Greece, Turki, Nigeria, Australia, Argentina, Brazil, United Kingdom, Ghana, dll. NOTA:- * Penderma harus sihat secara klinikal. * Untuk menderma organ, anda mesti mempunyai kumpulan B+ dan O+. * Berat badan penderma tidak kurang daripada 35. * Penderma tidak boleh merokok atau minum alkohol. Anda boleh menghubungi kami 24 jam dan kami akan melayani anda dengan lebih baik, sila hubungi kami melalui

    WhatsAp +971545539609.
    E-mel: drmalathi91@gmail.com
    Telegram:+971545539609

    Salam Dr Malathi

    ReplyDelete
  6. Kami mempunyai penderma buah pinggang segera untuk 800,000 Dolar AS), whats app +1(669)321-7141, setiap penderma mendapat 800,000 USD, pertama, anda mendapat 400,000 USD kemudian selepas pembedahan, anda akan mendapat baki 400,000 USD, cepat WhatsApp + 1(669)321-7141) Sila hubungi kami melalui e-mel: ( jaslokhospital20@gmail.com +1(669)321-7141

    ReplyDelete