Friday, May 13, 2016

SOAL Jawab : Ada tak bekalan / stok organ di hospital untuk didermakan kepada kawan bapa saya?

Soalan : Adakah terdapat bekalan / stok simpanan organ di hospital untuk ditransplankan / didermakan kepada kawan bapa saya?



Jawapan :

Salam sejahtera. Terima kasih kerana menghubungi kami. 

Untuk maklumat anda, organ seperti jantung, hati, buah pinggang dan paru-paru tidak mempunyai stok simpanan. Organ adalah tidak sama seperti darah yang mempunyai bank simpanan. Ini kerana organ berfungsi dengan cara yang berbeza. Organ memerlukan darah untuk kekal 'hidup' dan berfungsi dengan baik. 

Maka, setiap organ yang dikeluarkan dari tubuh penderma organ memiliki jangka hayat yang tertentu yang amat singkat, sekalipun telah disimpan dalam larutan dan ais. Organ manusia, selepas dikeluarkan dari tubuh hanya mampu bertahan seperti berikut : 

- Jantung dan paru-paru : 2 hingga 4 jam 
- Hati : 6 hingga 8 jam 
- Buah pinggang : 8 hingga 16 jam 

Lebih lama masa yang diambil untuk proses pemindahan organ, lebih berkuranglah kualiti organ berkenaan. Oleh yang demikian, proses pendermaan dan transplantasi organ perlulah berjalan dengan cepat, lancar dan tetliti. 

Kami mencadangkan bapa kawan anda untuk mendapatkan penderma di kalangan ahli keluarga sendiri atau mendaftar sebagai penerima melalui pegawai perubatan pakar yang merawat beliau. 

Harap maklum. Terima kasih.


No comments:

Post a Comment