Tuesday, May 3, 2016

Derma organ : Siapa layak menderma?

Di Malaysia, sesiapa sahaja layak mendermakan organ kecuali kanak-kanak dan individu kurang upaya mental. Mereka tidak dibenarkan untuk menderma organ semasa mereka masih hidup. Banduan juga tidak dibenarkan untuk menderma organ melainkan di dalam keadaan tertentu bagi menyelamatkan nyawa ahli keluarga terdekat.
Pendermaan dapat dijalankan bergantung kepada di mana dan bagaimana seseorang penderma itu meninggal dunia. Anggota kesihatan yang terlatih akan menilai kesesuaian organ yang ingin didermakan. Individu yang menghidap penyakit berjangkit seperti HIV, Hepatitis B atau C, Syphilis tidak dibenarkan untuk menderma organ.
Anda boleh mendaftar sebagai pengikrar secara atas talian di sini.
Atau, muat turun dan cetak borang pendaftaran pengikrar di sini. Isikan kesemua maklumat yang diperlukan. Borang yang telah lengkap hendaklah dihantar kepada Pusat Sumber Transplan Nasional seperti di alamat di bawah:
daftar-button
Alamat : Pusat Sumber Transplan Nasional
(Hospital Kuala Lumpur)
Unit B 5-1, Wisma Sejarah,
No 230, Jalan Tun Razak,
50400 Kuala Lumpur
Tel: 03-26810681
Faks: 03-26810680
Anda juga boleh berhubung dengan Pusat Sumber Transplan Nasional melalui talian bebas tol 1-800-88-9080 untuk mendapatkan borang pendaftaran. Kad Penderma akan dihantar kemudian dan perlu diisi dan ditandatangani. Kad ini mesti disimpan bersama kad pengenalan anda setiap masa.
Beritahulah ahli keluarga tentang pendaftaran anda sebagai pengikrar penderma organ. Ini adalah penting supaya niat murni anda akan tercapai kelak. Ia akan memudahkan ahli keluarga anda untuk membuat keputusan apabila tiba masanya.
Individu yang berusia dibawah 18 tahun perlu mendapat kebenaran bertulis daripada ibubapa atau penjaga untuk berdaftar sebagai pengikrar penderma organ.
Pendaftaran untuk menjadi pengikrar penderma organ tidak melibatkan sebarang pembayaran atau pemeriksaan kesihatan.

No comments:

Post a Comment