Friday, July 15, 2016

IKRAR derma organ : Saya bertekad, keluarga melarang



SOALAN :

Assalamualaikum,salam sejahtera. Keluarga saya membantah niat saya mnderma organ, tapi saya masih bertegas utk mnderma. Seandainya saya layak utk menderma nanti, Pusat Sumber Transplan Nasional ada seperti surat kuasa atau dokumen bertulis yg mengatakan saya boleh menderma. Dan sekiranya ada bantahan dari keluarga saya kelak, masih layak atau tidak utk saya menderma?



JAWAPAN :

W'salam dan salam sejahtera,

Terima kasih di atas pertanyaan anda.

Merujuk kepada Akta Tisu 74, pendermaan organ selepas kematian hanya boleh dijalankan sekiranya mendapat keizinan bertulis dari pihak keluarga. Maka, tanpa kebenaran keluarga, tiadalah pendermaan organ.

Sekiranya anda telah berdaftar sebagai pengikrar penderma organ dan memaklumkan hasrat / ikrar tersebut kepada ahli keluarga, anda sebenarnya telah pun menjalankan tanggungjawab anda untuk membantu para pesakit. Itu sudah memadai bagi kami.

Seterusnya, serahkan pada budi bicara ahli keluarga sama ada untuk memberi keizinan atau tidak.

Selain itu, kita hanya mampu berdoa agar semuanya berjalan dengan lancar seperti apa yang dirancang.


Terima kasih

1 comment:

  1. Halo semuanya,
    ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa donor ginjal yang sehat diperlukan dari semua golongan darah, Kami akan memberikan harga yang jujur dan perawatan terbaik untuk transplantasi Anda sebagai perawatan medis terbaik, Anda dapat menyumbang atau mendukung membantu meningkatkan kehidupan pasien ginjal & mereka keluarga hubungi kami di: drmercyhospital686@gmail.com
    rumah sakit whatsapp dr mercy +2348100367800 atau whatsapp +491639478840
    Donate-Help-Support Jadilah Penghemat Kehidupan.

    ReplyDelete