Thursday, July 14, 2016

Sindiket culik dan jual organ : Adakah berlaku di Malaysia?

Dewasa ini masyarakat acapkali dikejutkan dengan khabar melalui media sosial dan aplikasi telefon pintar mengenai amaran wujudnya sindiket culik dan jual organ. Isu ini sedikit sebanyak mencetuskan kebimbangan di kalangan masyarakat terutama di kalangan ibu bapa.
Tetapi apakah ia suatu khabar yang benar? Apakah komen dari pihak berkuasa mengenai isu ini?
POLIS NASIHAT ORANG RAMAI PEMBOHONGAN SINDIKET JUAL ORGAN
Orang ramai diminta tidak terburu-buru mempercayai atau terpengaruh dengan penyebaran berita mengenai sindiket penjualan organ melalui SMS dan WhatsApp sejak akhir-akhir ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Selangor, Asisten Komisioner Mohd Sakri Ariffin berkata, pihaknya mendapati berita itu palsu dan penyebar bole didakwa.

"Saya maklum mengenai perkara itu ia divlralkan sejak seminggu lalu. Siasatan mendapati berita itu adalah palsu memandangkan sehingga kini kami tidak menerima sebarang laporan.

Bagaimanapun, kami tetap menjalankan pemantauan mengenai sebarang kewujudan sindiket penjualan organ.

Penyebaran berita itu antara lain menyebut pihak tertentu memburu organ kanak-kanak berusia 15 tahun ke bawah memandangkan ia masih berfungsi dengan baik.
'Pihak media Polis Diraja Malaysia (PDKM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKKM) juga memantau perkara ini.
Individu terbabit boleh disiasat dan didakwa mengikui Seksyen 233 Akta Multimedia dan Komunikasi 1998 kerana penggunaan tidak wajar dalam kemudahan rangkaian," katanya. Sumber- Harian Metro
Pihak polis bukan sahaja menafikan wujudkan kes seperti yang gembar-gemburkan, bahkan melarang orang ramai dari terlibat menyebarkan berita tersebut atau berdepan dengan tindakan undang-undang.


Selain itu, polis juga menegaskan bahawa kes tersebut tidak pernah berlaku dan malah tidak menerima sebarang maklumat atau laporan berhubung sindiket tersebut.
POLIS TIDAK TERIMA MAKLUMAT SINDIKET JUAL ORGAN
KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak ada menerima sebarang maklumat atau laporan polis mengenai sindiket penjualan organ manusia dan perogol bersiri melibatkan individu bernama 'Faris Farhan Akhlaken Ahmad' yang disebarkan di laman-laman sosial.
Penolong Ketua, Urus Setia Ketua Polis Negara (Komunikasi Korporat), Asisten Komisioner Datin Asmawati Ahmad berkata, laporan-laporan itu adalah palsu dan pernah disebarkan di media sosial sebelum ini. 
Berita-berita palsu ini kini disebarkan semula oleh pihak tidak bertanggungjawab sehingga menimbulkan kegusaran masyarakat terhadap keselamatan mereka, katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Beliau berkata PDRM pada Jun lalu pernah mengeluarkan kenyataan rasmi untuk menegaskan bahawa laporan di laman sosial mengenai sindiket dan perogol bersiri itu adalah palsu semata-mata. 
Asmawati menasihatkan orang ramai supaya tidak menyebar atau berkongsi maklumat palsu kerana tindakan itu bukan sahaja tidak bertanggungjawab tetapi juga boleh menjejaskan ketenteraman awam serta membangkitkan keresahan masyarakat. - BERNAMA
Kami ingin mengambil kesempatan ini untuk menasihati diri kami sendiri, pembaca dan masyarakat amnya agar berhati-hati dan bersikap cermat dalam menerima dan menyebarkan berita agar tidak terlibat menyampaikan kisah dan berita yang palsu yang seterusnya akan menimbulkan ketakutan dan menggugat keamanan dalam negara.

Allah S.W.T berfirman dalam surah Al-Hujurat ayat 6 yang membawa maksud:
"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiklah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. "

Sekiranya kita mendapati berlakunya kes-kes yang mengancam keselamatan, adalah lebih utama untuk kita melaporkannya kepada pihak berkuasa berbanding terburu-buru menyebarkannya di media sosial dan aplikasi telefon pintar. Inilah yang dianjurkan oleh agama melalui surah An-Nur, ayat 83 yang bermaksud :

"Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada - "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut Syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara kamu)."


Sekian.

1 comment:

  1. Halo semuanya,
    ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa donor ginjal yang sehat diperlukan dari semua golongan darah, Kami akan memberikan harga yang jujur dan perawatan terbaik untuk transplantasi Anda sebagai perawatan medis terbaik, Anda dapat menyumbang atau mendukung membantu meningkatkan kehidupan pasien ginjal & mereka keluarga hubungi kami di: drmercyhospital686@gmail.com
    rumah sakit whatsapp dr mercy +2348100367800 atau whatsapp +491639478840
    Donate-Help-Support Jadilah Penghemat Kehidupan.

    ReplyDelete